Meningen med bloggen.... og livet.

Dette er en blogg om meg.
Enkelt og greit.
Og likevel veldig komplisert.
Jeg har blitt omtalt som et løvetannbarn av mange, et slikt som skaffer seg et godt og produktivt liv på tross av oppveksten mer enn på grunn av den.
Er ikke helt sikker på om betegnelsen stemmer, men jeg har en del oppvekst å fortelle om i hvertfall.
Og jeg har greid meg bra.
På utsiden.
Innsiden derimot, har vært noe turbulent og konfliktfylt - for ikke å snakke om angstfylt - hele mitt liv. Mot min vilje.
Dette er bloggen om min vei mot sjelefred, håper jeg.
Jeg skal fortelle mye om min fortid, men mest om min vei mot et lykkeligere voksent liv.
Hvilke hinder jeg møter på veien, vil vise seg etterhvert som jeg går.
Ta gjerne del i min vandring!

onsdag 11. mars 2009

Vårfornemmelse

Det har plutselig blitt lysere, mildere, lettere ute.
Jeg sier plutselig selv om det naturligvis har kommet sigende forsiktig og over tid. Jeg har alltid denne følelsen på senvinteren, av å våkne med et rykk etter vinterdvalen og oppdage at det er en verden rundt meg. Jeg legger liksom ikke merke til lyset før det har gått noen uker, og kroppen har ladet seg opp litt.
Bang! Jeg lever!

Tradisjonen tro har jeg tusen ideer til forskjellige prosjekter på denne tiden av året, planer for hvordan livet skal bli Helt Fantastisk og Ikke Til Å Tro. Noe naivt? Sikkert. Men gjør det noe da? Senvinteren og våren er framtidshåpets og optimismens sesong, og det hender faktisk at det dukker opp en og annen produktiv tanke innimellom alle luftslottene mine.
Jeg tror ikke jeg har tatt noen store avgjørelser på andre tidspunkt faktisk. I hvertfall ikke som det har blitt noe av. (Nåja. Det er sikkert en sannhet med modifikasjoner, men som sagt er dette optimismens sesong.)

For tiden grubler jeg mye over jobb og karriere og jakten på det gode liv.
Vil jeg være der jeg er i dag?
Jeg trives jo på jobben, men det passer ikke meg så godt å være slave av klokken til enhver tid på døgnet. Jeg er et periodemenneske, og gir gjerne hundreogfemti prosent når jeg er på topp - og flater fullstendig ut mellom toppene.
Faktisk egner jeg meg bedre som student enn som ferdig studert, frihet til å ikke lese i perioder og ultrapress i forkant av oppgaver og eksamener er perfekt for meg.
Men det kan man jo ikke leve av? Sånn i lengden mener jeg?

Jeg pusler litt med tanker om å skrive en bok, kanskje det kan være en mulighet? Boken om meg... Men er det interessant nok da, er det noen som vil gi den ut? Og har noen lyst til å lese den? Kanskje, og kanskje ikke. Tror jeg gir det en sjanse i hvertfall. Kanskje....

Fikk en kommentar av mamma i går om å ikke fly helt i taket (hun gestikulerte flygingen, temmelig talende og godt beskrevet) med mine nye framtidsplaner. Tror kanskje hun synes jeg tar litt vel av når jeg setter meg noe nytt i hodet. Og det har hun selvfølgelig rett i. Men slapp av mamma, jeg skal IKKE hive alt over bord for å stake ut en fullstendig ny kurs uten sikkerhetsnett. Slik jeg har gjort det før (lånte for eksempel penger til en enveisbillett til London en gang, ble borte i et halvt år). Men det er vel lov til å drømme litt? Teste ut ulike muligheter, sånn litt på siden av det trygge, og se hvordan det går? Framtidshåpets og optimismens sesong...

I dag er det sol ute igjen, og jeg merker for første gang på sikkert et halvt år at jeg rett og slett har lyst til å vaske huset. Vaske huset! Lyst! De som kjenner meg får seg sikkert en god latter nå.

Tror jeg går og finner vaskebøtta...

1 kommentar:

  1. Herlig å høre at det livnar i lundar og at du våkner til liv igjen. Våren (ja, særlig vår i Tromsø i mars) er bare fantastisk. Føler meg ganske gira og optimistisk selv, det kan jo være noe i lufta?

    Energi og overskudd er alfa og omega i "det gode liv". Uten energi blir det bara sofaen, og dr.Phil blir man da bare deppa av;)

    Jeg frykter ikke at du skal selge sjela di og fly til London. Den turen får du skrive av på tenårings-galskaps-kontoen. Så impulsiv er man ikke når man har barn og jobb og ymse forpliktelser. I alle fall ikke du som tenker deg om masse før du stuper ut i nye ting. Du tar jo ikke en fullstendig ny kurs nå da heller, bare søker å justere den kursen du allerede har:)

    Ellers vil jeg bare si at det er fint å lese bloggen din. Lover å følge med.

    Du kan jo få linken til den gamle min, selv om det ikke var mye igjen der (og det jeg ikke hadde sletta var stort sett klaging, heheh)

    Glad i deg, fortsett å skrive. Kanskje kan du leve av det etterhvert!
    Stor klem fra din venn som strengt tatt burde jobbe littegranne nå:)

    SvarSlett